maandag 14 mei 2012

Het nieuwe schooljaar begint!

De laatste drie weken van ons verblijf in Azië zijn begonnen. Woensdag start het schooljaar terug, maar vandaag en morgen is het een inleefdag voor de nieuwe eerstejaars en vierdejaars (de twee leeftijden waar de studenten een andere school moeten / kunnen kiezen). Tijdens deze twee dagen wordt er herhaald wat de leerlingen zeker zouden moeten kennen uit het lager onderwijs. Voor Engels zijn dit de lichaamsdelen, de dagen, de maanden, getallen en het alfabet. Zoals je merkt is het enkel woordenschat dat opgefrist wordt, een eenvoudige zin formuleren vinden ze in Thailand blijkbaar niet belangrijk om te kunnen starten in het secundair onderwijs.

Sam en ik geven de herhaling samen met twee Thaise leerkrachten. Normaal gezien zouden Sam en ik er alleen voor staan, maar we hebben gevraagd aan de Thaise leerkrachten om te helpen. Het niveau van de eerstejaars is zeer laag, dus zonder een Thaise leerkracht is het zeer moeilijk om instructies te geven. Tijdens ons Engels kamp lukte dit wel maar dat was dankzij het grote niveauverschil, waardoor de leerlingen elkaar konden helpen.

Vandaag stond ik samen met Pi Tania voor de klas, de dame waar we al enkele keren zijn gaan eten ’s avonds. Een zeer lieve dame, maar ik had haar nog nooit voor de klas zien staan. Haar Engels is ook een stuk beter dan dat van de gemiddelde leerkracht op onze school en ook haar manier van lesgeven is zeer goed. Het blijft zeer leerkracht gestuurd, maar ze spreekt bijna enkel Engels tijdens de les en ze kan haar klas onder controle houden. We wisselen elkaar af tijdens deze herhalingsles, een les van trouwens 2.5 uur, zonder pauze! Pi Tania legt de oefeningen uit en ik zorg voor een goede uitspraak bij de leerlingen. Ondertussen weet ik al op welke klanken ik extra moet letten, dus ik kan sneller en beter ingrijpen dan in het begin van deze buitenlandse stage.
Vandaag heb ik de twee uiterste klassen van het eerste jaar gehad. Leerlingen met het hoogste niveau (1/1) en leerlingen met het laagste niveau (1/8). Het verschil was uiteraard duidelijk te merken al zitten er in 1/8 ook leerlingen die stukken beter zijn in Engels dan in 1/1.

Een hele tijd geleden heb ik al eens verteld dat de leerlingen in de _/1 klassen moeten betalen. Dus om te starten zijn het niet automatisch de beste leerlingen. Uit ervaring is wel gebleken dat de _/1 klassen sneller bijleren omdat ze meer begeleiding krijgen. Al de andere leerlingen worden ingedeeld volgens een test die ze afleggen aan het begin van het schooljaar. Een test voor wiskunde, Thai, Engels, wetenschappen en social studies. Wie goede punten heeft gescoord op de meeste onderdelen komt in een /2 klas terecht, anderen in de lage klassen. Wat ook opvalt, is het leerlingenaantal. In 1/1 zitten 32 leerlingen in al de andere klassen zitten er tussen de 40 en 45 leerlingen. Ik kan me voorstellen dat het dan als leerkracht moeilijk is om te differentiëren, al denk ik eigenlijk dat ze deze term zelfs niet kennen in het Thaise onderwijs.

Tijdens de lunch zijn we gaan eten met alle leerkrachten uit onze leraarskamer. Het was zeer gezellig, zelfs de niet-Engels sprekenden probeerden ons te betrekken in het gesprek, het is fijn om terug te zijn. Morgen sta ik samen met Pi Tania in 1/6 en 1/7, ik kijk ernaar uit want Pi Tania is een zeer fijne collega om met samen te werken!

2 opmerkingen:

  1. Ja nele de laatste 3weken ,wat gaat de tijd vlug (maar voor iemand in Beveren kan het niet rap genoeg 6j juni zijn ....ra ra ra ) .Een nieuw schooljaar bij jullie ,en hier loopt het schooljaar op zijn laatste beentjes ,een wereld van verschil.Het weer hier is nog steeds slecht ,echt niet te doen .Voor de rest loopt hier alles normaal .Geniet echt wel van de laatste weken en maak ze nog amazing ,,dikke kus voor u en Sam van ons xxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Dag Karien & Luc, we gaan zeker genieten van deze laatste weken. We kijken er naar uit om jullie allemaal terug te zien én weer te genieten van het heerlijke Vlaamse eten, al zullen we de eerste week voorzichtig moeten zijn..

      Dikke kus van ons voor jullie!

      Verwijderen