zondag 26 februari 2012

Een greep uit het leven van een Thaise leerkracht..

De tweede lesweek zit erop en ik heb nu een goed beeld over het schoolleven in Thailand. Ik heb jullie al verteld over de dagindeling, maar echt intensief is het niet voor een leerkracht in Thailand. Ik zal de feiten
even op een rijtje zetten:

Een zeer lange speech tijdens de ochtendceremonie.
De leerlingen luisteren naar de speech,
ondertussen wordt de lengte van het haar en de netheid van de handen gecontroleerd..
Onder leiding van een klein orkest zingen de leerlingen een lied,
ze staan nu stokstijf met de armen naast hun lichaam.

Een dag uit het leven van een Thaise leerkracht:
Rond kwart voor acht kom je naar school om de leerlingen hun taak te controleren (zie vorige berichten).
Daarna neem je een bamboestok en ga je naar de ochtendceremonie. Daar controleer je of de leerlingen het lied voor de koning uit volle borst meezingen, zo niet geef je hen straf (een hele namiddag het lied voor de koning zingen). Om half negen begint de les, maar in Thailand heb je nog even de tijd om iets te gaan drinken, je les voor te bereiden of gewoon wat te zitten op een bankje. Als echte Thaise leerkracht moet je trouwens niet gewoon naar de klas stappen, maar slenteren en uiteraard kom je in elke les 20 minuten te laat. Klasmanagement is hier niet nodig, je mept met je boek of met je stok (niet alle Thaise leerkrachten!) . Verder volg je gewoon het handboek en uiteraard communiceer je niet met je collega’s over de lesonderwerpen. Er is trouwens wel een leerplan in Thailand, maar het wordt gewoon niet gevolgd. De leerkrachten geven wat ze willen en vóór de O-test (een staatsexamen) wordt afgenomen, in het derde en het zesde middelbaar, krijgen de leerlingen in spoedtempo bijlessen van al hun vakken. Er zijn zelfs mensen voor opgeleid om die bijlessen te geven, die gaan van school naar school om de bijlessen te geven. Die lessen verlopen niet individueel maar in een grote zaal waar de leerlingen noteren wat er wordt gezegd.

Lunch! Mai pet 'kap khoen ka' (niet pikant voor mij a.u.b.)

Tijdens de lunchpauze is het wel gezellig, soms komt er zelfs een verkoper een product voorstellen. Zo kwam er deze week iemand een stoomkoker voorstellen, hij heeft hardgekookte eitjes klaargemaakt en muffins! De muffins waren goed, maar die van mijn zus kan niemand overtreffen (zusje, je weet wat te doen tegen 6 juni..)! Tien leerkrachten hebben zo’n stoomkoker gekocht, en hij kost 3500 Baht (zo’n 75 euro, wat zeer duur is als je weet dat het gemiddelde maandloon ongeveer 300 euro is). In de namiddag gaan de lessen gewoon verder, om 13u start het lesuur, maar zoals je ondertussen weet is dat effectief pas rond 13.20u.  

Nu klink ik misschien een beetje negatief, maar er zijn ook leerkrachten die echt hun best doen. Ze gaan op tijd naar de klas, hebben een leuke les gemaakt, ze gebruiken geen stok enz. Zelf geniet ik enorm van het lesgeven, de leerlingen zijn super en daarom denk ik dat als de leerkrachten hun werkwijze zouden aanpassen (Engels spreken, communiceren met de collega’s, niet doceren,..) ze veel meer met de leerlingen zouden kunnen bereiken.

Ook heb ik twee lessen kunnen observeren van een Thaise stagiaire, een vriendelijke jongedame die in haar voorlaatste jaar van haar opleiding zit. In Thailand duurt de lerarenopleiding trouwens 5 jaar. Tijdens deze lessen werd slechts 10% van de tijd Engels gesproken door de leerkracht. De leerlingen hebben niets moeten doen, tenzij je het overschrijven van het bord meetelt. De stagiaire kan haar klas niet onder controle houden en ze gebruikt zelfs even een stok. Ik heb haar gezegd dat die stok helemaal niet werkt, dat de leerlingen haar zelfs uitdagen om de stok te gebruiken. Maar ik denk niet dat ze mij begrepen heeft. Ik vind het persoonlijk heel jammer dat zo een jonge leerkracht, een stagiaire eigenlijk, al naar de stok grijpt. Als we naar de universiteit gaan, ga ik toch eens informatie vragen over de lessen vakdidactiek en opvoedkunde..

Winkeltje op school

De laatste lesweek is nu begonnen en ik hoop dat ik toch enkele leerlingen en misschien zelfs enkele leerkrachten iets heb kunnen bijbrengen. Volgend schooljaar ontmoet ik de leerlingen opnieuw, ik ben benieuwd hoe de start van het nieuwe schooljaar zal verlopen. Maar eerst ga ik met Sally en Sam op vakantie! De vluchten zijn geboekt. Op 3 maart vertrekken we richting Phuket en van daaruit gaan we het zuiden verkennen en op 12 maart vliegen we naar Bangkok om de stad onveilig te maken!

2 opmerkingen:

  1. Dag nele en sam heb genoten van je artikel en met verbijstering gelezen van sommige leerkrachten die er een discipline op na houden van uit de tijd van de middeleeuwen .maar u kennende zal ze het wel bijbrengen dat het ook op een andere manier kan.we wensen jullie alvast een zalige vakantie geniet met Sam en neem het er maar eens goe van.........(denk ook eens aan ons als we op de boot zitten want heb schrik )..... Dikke kusjes van mij en Luc van Christophe Ria en Milan .....tot wederhorenxxxxxxxxxxxxxxxxx

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hoy nele ik begrijp dat je het moeilijk hebt met de straffen met een stok ! ik vind het al erg nog maar door te lezen in uw verslag,en jij ziet het in t'echt ! vele grtjs van ons ! x x x

    BeantwoordenVerwijderen